Jak działa sprzęgło wielopłytkowe?

Korzystanie z większości maszyn i urządzeń wymaga zastosowania odpowiedniego systemu przenoszenia napędu, który nie tylko będzie w stanie przekazać moment obrotowy, ale także zagwarantuje możliwość sterowania jego załączaniem i rozłączaniem. W praktyce w tym celu stosuje się różne rozwiązania w postaci poszczególnych typów sprzęgieł. Mogą to być sprzęgła sterowane hydraulicznie lub pneumatycznie, w  których moment obrotowy jest uzyskiwany za pomocą przesuwanego tłoka przez olej lub sprężone powietrze, sprzęgła sterowane elektromagnetycznie wykorzystujące indukowaną przepływem prądu siłę magnetyczną oddziałującą na komponenty odpowiedzialne za pracę podzespołu oraz niezwykle popularne sprzęgła mechaniczne. Bardzo szeroką ofertę sprzęgieł do maszyn oferuje firma Apex. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

Jak działają sprzęgła mechaniczne?

Sprzęgła mechaniczne mogą wykorzystywać różne rozwiązania techniczne pozwalające na przenoszenie momentu obrotowego oraz niwelowanie dużych przeciążeń przy załączaniu i rozłączaniu napędu. W sprzęgłach ciernych sterowanych mechanicznie  ściskane tarcze,  powodują powstanie sprzężenia ciernego między komponentem napędowym i napędzanym.

Co trzeba wiedzieć o sprzęgłach ciernych?

W sprzęgłach ciernych elementami roboczymi są na przykład płytki z materiału o zwiększonej wytrzymałości na ścieranie, które są umieszczone na jednej bądź większej ilości tarcz. Podczas rozłączania są one odciągane, co powoduje powstanie między nimi szczeliny lub szczelin i gwałtowny spadek momentu obrotowego. W pozycji zasprzęglonej ściskane są przez zespół sprężyn, zworę przyciąganą przez pole magnetyczne, dźwignie sterowane mechanicznie lub tłok przesuwany hydraulicznie bądź pneumatycznie. Nie można też zapominać, że zastosowane okładziny cierne lub płytki bez okładzin ulegają zużyciu, co oznacza konieczność wymiany sprzęgła lub zużytych detali.